Darmkanker Awareness Maand 2021

Pierre Fabre is trots om dit jaar de focus te leggen op Blue March. Dit jaarlijkse initiatief legt nadruk op het belang van vroegtijdige opsporing en diagnose van darmkanker.

Whitepaper over BioMarker Testing bij Darmkanker ontvangen?

Sinds de oprichting van Pierre Fabre, bijna 60 jaar geleden, zorgen we voor het leven door innovatieve oplossingen te ontwikkelen die geïnspireerd zijn door mensen en die bijdragen tot het welzijn van iedereen. Dit is ook wat we doen op het gebied van darmkanker, door de ontwikkeling van innovatieve geneesmiddelen. Onze ambitie? Een positieve bijdrage leveren aan de zorg voor darmkankerpatiënten.

Darmkanker is de op twee na meest voorkomende kanker in de wereld en in 2020 overleden bijna 940.000 mensen aan deze kanker [1]. De meeste darmkanker gevallen zijn behandelbaar bij vroegtijdige ontdekking en daarom ondersteunen we deze Blue March van harte. Het is meer dan ooit van essentieel belang om darmkanker onder de aandacht te brengen. Bewustmaking en preventie zijn onze grootste wapens tegen darmkanker en er zijn eenvoudige manieren om het risico op darmkanker te verlagen. Samen kunnen we het verschil maken!


Feiten en cijfers [2]

Darmkanker is wereldwijd de derde meest voorkomende vorm van kanker [3].

Het treft vooral mensen boven de 50 jaar, maar de laatste jaren neemt het aantal nieuwe gevallen toe, ook bij jongere mensen. Het is belangrijk om darmkanker in een vroeg stadium te ontdekken. Dit verhoogt namelijk de kans op volledige genezing.

Wanneer moet ik een dokter bellen?

Symptomen kunnen zijn, maar zijn niet beperkt tot:

  • Bloed of slijm in de ontlasting
  • Een verandering in hoe vaak je moet poepen
  • Hoe de poep eruit ziet
  • Verstopping
  • Gewichtsverlies
  • Een vol gevoel
  • Gebrek aan eetlust 
  • Buikpijn of buikkramp
  • Vermoeidheid of duizeligheid door bloedarmoede (door bloedverlies in de darm)

 

 

Gezondheid & levensstijl [4]

Eén op de drie gevallen van kanker zou vermeden kunnen worden door een aangepaste levensstijl. Een gezonde levensstijl is geen garantie dat er zich geen kanker ontwikkelt, maar het kan wel helpen het risico te verlagen.

Maar hoe begint u daaraan? Er zijn alvast enkele suggesties die hierbij helpen:

  1. Roken

Roken is de belangrijkste vermijdbare oorzaak van kanker. Als niemand meer zou roken, zouden we één op drie kankers vermijden. Ook meeroken (passief roken) kan leiden tot kanker bij niet-rokers.

  1. Overgewicht en voedingstips

Er is een duidelijk verband tussen overgewicht en darmkanker. Overgewicht en zwaarlijvigheid zijn vooral een gevolg van een gebrek aan fysieke activiteit. Ook minder calorierijke voedingsmiddelen zoals vette snacks, gesuikerde dranken en tussendoortjes consumeren, zouden een rol spelen om overgewicht te voorkomen. Wie gezond leeft, vermindert dus het risico op kanker. Maar ook wie een kankerbehandeling achter de rug heeft, volgt het best bepaalde leef- en voedingstips. Een gezond gewicht, een evenwichtige voeding en voldoende fysieke activiteit helpen het risico op herval of een nieuwe kanker te beperken.

Maak groenten en fruit (minstens 5 porties = 600g per dag), maar ook volkoren producten en peulvruchten een belangrijk onderdeel van je dagelijkse voeding. Fastfood en ander voorbewerkt voedsel waar veel vet, zetmeel of suiker in zit, zijn eerder te vermijden. Probeer ook minder rood en bewerkt vlees te eten. Een andere belangrijke factor bij het verlagen van het risico op kanker is alcohol: drink best geen alcohol of beperk de consumptie ervan in ieder geval tot één (vrouwen) à twee (mannen) consumpties per dag.

  1. Lichaamsbeweging

Het is reeds lang bekend dat vooral hart- en vaatziekten kunnen worden voorkomen door geregeld fysiek actief te zijn. Pas de laatste jaren is het ook duidelijk geworden dat allerlei aandoeningen zoals gewrichts- en rugklachten, overgewicht, suikerziekte, botontkalking en bepaalde vormen van kanker kunnen worden vermeden door voldoende te bewegen.

 

 

Er is een verband tussen lichaamsbeweging en een lager risico op bepaalde kankers. Mensen die voldoende bewegen in hun dagelijkse leven, of aan sport doen, hebben een duidelijk lager risico om te sterven aan darmkanker dan mensen die inactief zijn.

Hieronder alvast enkele tips:

  • Doe circa drie tot vijf keer per week gedurende 30 minuten aan matige lichaamsbeweging. Een topsport niveau hoeft zeker niet, kies voor simpele dingen als de trap nemen in plaats van de lift, te voet naar de winkel, fiets nemen in plaats van de auto voor kleine afstanden.
  • Doe één tot twee keer per week spier- en bot versterkende activiteiten om de spierkracht en flexibiliteit te behouden of te verbeteren

Bij Pierre Fabre erkennen we het belang hiervan en hebben we de Blue Walk opgezet. Dit is een initiatief om als Pierre Fabre werknemers tijdens de maand maart zoveel mogelijk te wandelen of hard te lopen om zo meer lichaamsbeweging te krijgen en bewustzijn te creëren voor darmkanker en de preventie ervan.

 

Doe de test

Vroege opsporing van darmkanker door middel van screening is een belangrijk proces. In Nederland worden door het Bevolkingsonderzoek Darmkanker alle mannen en vrouwen van 55 tot en met 75 jaar opgeroepen om elke twee jaar een stoelgangtest te doen. Te veel bloed in de stoelgang kan wijzen op darmkanker of poliepen, dit kunnen de voorlopers zijn van darmkanker. Een vroege diagnose verhoogt de overlevingskansen en deelnemen aan het bevolkingsonderzoek is dus van essentieel belang.

Meer informatie over het Bevolkingsonderzoek Darmkanker, kunt hier vinden.

Maakt u zich zorgen en wilt u niet wachten op het bevolkingsonderzoek? Neem dan contact op met uw huisarts en bespreek dit met hem of haar.

 

Blijf op de hoogte

Speciaal voor darmkanker zorgprofessionals komt binnenkort het whitepaper over biomarker testen bij darmkanker beschikbaar. Wilt u dit whitepaper ontvangen, laat dan hieronder uw gegevens achter.

 

Ik ben zorgprofessional en wil graag het whitepaper over BioMarker Testing bij Darmkanker ontvangen

Publication code: 20210152